Bent u ook al eens achtervolgd door een paar schoenen? Het overkomt de besten: u bent aan het surfen, accepteert cookies en plots volgt dat paar sneakers dat u net bewonderde u over het hele internet. Het lijkt wel alsof het internet uw gedachten kan lezen … Maak kennis met ‘remarketing’.
Maak van bezoekers klanten met remarketing
Met remarketing toont u gerichte advertenties aan mensen die uw website eerder bezochten. Wanneer zij uw website verlaten, kunt u bijvoorbeeld op een andere pagina een banner tonen van een product dat zij bekeken. Dat geeft die bezoeker misschien net dat extra duwtje in de rug om uw product toch te kopen. Doordat zij uw advertentie regelmatig zien verschijnen, vergroot u ook uw naambekendheid en wordt de kans kleiner dat zij naar een concurrent stappen.
Of u nu een webshop heeft of een fysieke winkel, tuinslangen verkoopt of verzekeringen, remarketing past goed bij de nieuwe, persoonlijke reclametrend. Bij remarketing heeft u specifieke informatie in handen : u weet welke websites en pagina’s een bepaald persoon bezocht heeft en dus weet u waar die persoon naar op zoek is.
Remarketingcampagne opstarten
Via de netwerken van bijvoorbeeld Google AdWords en Facebook kunt u remarketing campagnes opstarten. In tegenstelling tot een gewone advertentiecampagne in AdWords, kunt u een remarketingactie niet op 1-2-3 zelf instellen. Toch niet zonder een beetje technische kennis. Het is comfortabeler om een expert onder de arm te nemen.
Remarketing via Google AdWords
Zo gaat remarketing via Google AdWords in zijn werk:
- AdWords geeft u een “remarketing tag” (een stukje code) die u op al uw webpagina’s plakt.
- U maakt lijsten aan voor bezoekers die naar uw populaire productcategorieën kijken, bv. sneakers.
- Wanneer iemand cookies accepteert en uw pagina bezoekt, belandt die op uw remarketinglijst.
- U maakt een advertentie over sneakers die getoond wordt op websites in het Google Display netwerk. Nog beter: toon dat product waar de bezoeker het langst naar keek (bv. die roze sneakers).
- Remarketing werkt als een virtueel geheugensteuntje: “Juist! Die roze sneakers. Ik sleep ze meteen in mijn winkelmandje.”
Remarketing laat u toe om zeer gericht klanten te bereiken die eerder al interesse toonden in uw product of dienst. Door hen opnieuw het product te tonen dat zij bekeken, kunt u de twijfel wegnemen en hen toch overtuigen om een aankoop te doen.