Selecteer een pagina

De meerderheid van alle internetgebruikers start zijn zoektocht naar informatie via de zoekmachine van Google. Als u rendement wilt halen uit uw website of webshop, moet u er eerst voor zorgen dat u vindbaar bent voor die potentiële klanten. We leggen u uit hoe u uw online vindbaarheid vergoot aan de hand van SEO (Search Engine Optimization) en zoekwoorden.

Passende zoekwoorden zijn belangrijk voor Search Engine Optimization

In deze stap zoekt u de beste zoekwoorden. De Keyword Planner is een prima hulpmiddel dat populaire zoekwoordcombinaties weergeeft met bijhorend zoekvolume. Ook een indicatie van de concurrentiekracht van het woord komt aan bod. Hoe duurder het keyword, hoe meer concurrentie er al op is. Wist u overigens dat de tool volledig gratis is ? U heeft enkel een eigen Google Adwords-account nodig.
Tip : gebruik bij ‘opties voor zoekwoorden’ de optie ‘exact’. Zo krijgt u het precieze volume voor dat specifieke zoekwoord te zien.

Varieer in de zoekwoorden

Bepaal voor iedere pagina van uw website de beste zoekwoorden. Het is van belang dat iedere webpagina van uw site een ander onderwerp aansnijdt, zodat u iedere pagina kunt optimaliseren met een uniek keyword. Stel u in de plaats van uw toekomstige klant en bedenk welke zoekopdrachten die zou ingeven. Neem ook concurrerende websites die hoog scoren in Google onder de loep. Die leveren vaak ook goede zoekwoorden op.

Gebruik de zoekwoorden van uw website

Bij deze stap gaat het om de integratie van zoekwoorden in de content op uw webpagina. Met content bedoelen we de titels, teksten en de meta descriptions van iedere individuele webpagina. Google houdt van sterke content (SEO of Search Engine Optimization). Dat wilt zeggen dat de teksten relevant, begrijpbaar en lang genoeg moeten zijn én de juiste zoekwoorden moeten bevatten. Integreer per webpagina 1 tot 3 zoekwoorden. Kies er niet meer, want Google houdt niet van “Keyword stuffing” (overmatig gebruik van zoekwoorden).

  • Titel en subtitels : plaats de zoekwoorden in de titel en laat ze terugkomen in de subtitels. Google let bij de indexatie of de opname van uw website in zijn zoekresultaten namelijk op het gebruik van (tussen)titels.
  • Tekst : gebruik zoekwoorden doorheen uw tekst en zorg voor een optimale keyworddichtheid door ze 1 à 2 keer te gebruiken per 100 woorden. Vermeld ze niet vaker, anders beschouwt Google dat als spam. Let er ook op dat uw zoekwoorden in de eerste paragraaf voorkomen, omdat Google dat hoger waardeert.
  • Meta tags : voeg meta tags, zoals de naam en een beschrijving van uw bedrijf, toe in de html-sectie van uw pagina en laat Google zo precies weten waarover een pagina gaat.

Wenst u uw online vindbaarheid te optimaliseren? Contacteer ons.