Selecteer een pagina
Social media is dé manier om een relatie op te bouwen met je potentiële klanten, shareholders en misschien ook enkele concurrenten. Om het beste uit je social mediakanalen te halen hebben wij enkele tips opgesteld voor de meest bruikbare kanalen.

Facebook

Facebook is waarschijnlijk het populairste en bekendste social mediakanaal. Zowel privé als voor je bedrijf kan je Facebook gebruiken om in contact te blijven met je klanten. Daarbovenop kan een Facebookpagina voor je bedrijf mogelijke klanten het nodige vertrouwen bieden om in zee te gaan met je onderneming. Hier enkele tips waarmee je je pagina nog beter maakt.

Herkenbare profielfoto

Met een herkenbare profielfoto weten je volgers in een oogopslag van wie de post komt. Kies daarom om je logo of huisstijl te verwerken in je profielfoto.

Call-to-action

Op een bedrijfspagina is het mogelijk om een call-to-action-knop toe te voegen. Kies je om een webshop te verbinden met je pagina, kan je call-to-action-knop daar naar leiden. Bied je eerder de volgers een makkelijke manier om contact op te nemen, dan is dat ook mogelijk. Met zo’n knop zijn de mensen namelijk sneller geneigd om er op te klikken.

Visuele content maken

Om een Facebookpost te maken, is het belangrijk om altijd een visueel aspect toe te voegen. Een video of afbeelding met je herkenbare huisstijl laat namelijk je volgers stoppen met scrollen op hun eigen tijdlijn. Het trekt de aandacht, waardoor je volgers ook je post zullen lezen.

Interactie met volgers

Facebook is en blijft een middel om geconnecteerd te blijven met vrienden, familie en in het geval van bedrijven ook met klanten. Daarom raden wij aan om ook te reageren als er iemand een comment achterlaat. Een grappige respons of een informerend antwoord kan mogelijke volgers overtuigen om ook je Facebookpagina te gaan volgen. Bovendien kom je zo ook terecht op de tijdlijn van de persoon die reageerde. Nog meer bereik dus.

Instagram

Interactie

Ook op Instagram is interactie belangrijk. Niet alleen omdat je dan toont dat je bereikbaar bent, maar ook omdat je dan meer volgers kan krijgen. Door niet alleen te reageren op comments van volgers, maar ook zelf reacties te plaatsen op posts kan je makkelijk je bereik vergroten.

Visuele content maken

Instagram is hét visuele social mediakanaal. Het is dan ook niet vreemd dat wij je aanraden om visuele content te plaatsen. Probeer altijd je huisstijl te integreren op je posts, zodat tijdens het snelle scrollen de kijker meteen weet dat het van je bedrijf komt. Probeer ook de stijl volledig door te trekken op je pagina. Iets dat visueel aantrekkelijk is, krijgt namelijk meer likes.

Hashtags

Door het gebruik van hashtags kan je mensen naar je pagina leiden die nog nooit van je bedrijf hebben gehoord. Met hashtags kan je dus je bereik vergroten en meer volgers krijgen. Daarnaast is het ook makkelijk om je posts te ordenen en terug te vinden.

Stories

Instagram Stories, ook wel beter bekend als Instagram Verhalen, kan ingezet worden om luchtig nieuws te brengen. Doordat stories maar 24 uur beschikbaar zijn, is de kans groter dan je volgers je post zullen bekijken. Daarnaast krijg je ook inzicht in wie je story heeft bekeken en kan je je content daarop aanpassen. Het is misschien ook wel een leuk idee om eens live te gaan. Zo kan je bijvoorbeeld een kijk brengen achter de schermen van je onderneming.

Consistent

Zoals op ieder social mediakanaal is consistent posten een must. Door op een regelmatig tijdstip een bericht de wereld in te sturen, creëer je een gewoonte bij je volgers. Als je bijvoorbeeld iedere maandagochtend een update post over de werking van je bedrijf, dan zullen je volgers na een tijdje je post al verwachten.

Pinterest

Huisstijl toepassen

Op Pinterest zijn er miljoenen borden te vinden met dezelfde thema’s. Om jouw bord er te laten uitspringen, kan je je huisstijl toevoegen aan de afbeeldingen. Op die manier zijn je post meteen herkenbaar.

Mobile

Pinterest is een app die vooral op smartphone wordt gebruikt. Daarom is het ook aan te raden om zowel je afbeeldingen als je lettertypes duidelijk leesbaar zijn op een mobiele versie. Hiermee verbeter je de gebruikerservaring waardoor je volgers je zullen linken aan aangenaam surfen.

Consistent

Door je huisstijl toe te passen, zorg je er onbewust al voor dat alle borden op elkaar zijn afgestemd. Door consistent te blijven in de huisstijl, vormt dat een herkenningspunt voor je volgers. Ook is het belangrijk om een duidelijk onderscheid te maken tussen je post en de achterliggende website. Ook hier kan je je huisstijl doortrekken.

Zoekwoorden en hashtags

Met de juiste zoekwoorden en hashtags toe te voegen aan je pins en borden, krijg je een groter bereik. Dankzij de hashtags kan je ook je borden makkelijker ordenen en terugvinden.

LinkedIn

Variatie

Bij LinkedIn draait het om variatie in de posts. Het is enorm interessant om een post op te maken over je producten en/of diensten, maar je volgers op LinkedIn zijn meestal ook geïnteresseerd in wat er achter de schermen gebeurt en wat je allemaal al hebt bereikt. Zorg dus voor variatie in je posts op LinkedIn.

Taggen

Net zoals bij Facebook, kan je op LinkedIn ook personen taggen die iets met je post te maken hebben of wanneer je een antwoord van hen verwacht. Door personen te taggen, vergroot je je bereik opnieuw aangezien je post ook op hun tijdlijn zal terechtkomen.

Medewerkers

LinkedIn is specifiek voor bedrijven. Daarom kan het ook leuk zijn om je collega’s en medewerkers aan te sporen om je content te gaan delen. Hiermee wordt je bereik opnieuw vergroot, en je medewerkers kunnen tegelijkertijd laten zien waarmee ze bezig zijn.

Hashtags

Net zoals bij Instagram en Pinterest, kan je gebruikmaken van de juiste hashtags om je bereik te vergroten of om extra informatie toe te voegen aan je post.

Vind je dit artikel interessant en ga je zelf aan de slag met je social media posts? Wij wensen je alvast veel succes.

Twijfel je nog of je je social mediakanaal wel zelf kan onderhouden? Geen probleem. Hummingbirds maakt met veel plezier post voor op Facebook, Instagram, Pinterest en LinkedIn. Onze creatieve geesten laten zich volledig gaan met je content in de juiste huisstijl, zodat je pagina meer volgers krijgt. Als digitaal marketingbureau weten wij perfect hoe we wat voor content moeten inzetten op welk kanaal dan ook.

Contacteer ons