Het is geen nieuws dat steeds meer mensen online actief zijn. Maakt uw onderneming voldoende gebruik van online marketing zoals een website of sociale media? En zet u als ondernemer voldoende in op die digitale golf? Ontdek hoe u kan zorgen voor een betere online marketing van uw bedrijf.
Optimale online marketing
1. Website
Allereerst spreekt het voor zich dat u uw bedrijfsgegevens zoals openingsuren, telefoonnummer en e-mailadres correct vermeldt op uw website. Als dat niet zo is, raken (potentiële) klanten geïrriteerd en stappen ze naar een concurrent. Maar om uw website echt aantrekkelijk te maken, gaat u best een stapje verder : speel in op de actualiteit en zorg bijvoorbeeld voor een feestelijke lay-out tijdens de eindejaarsperiode. Het kan ook geen kwaad om de beelden op uw site regelmatig te veranderen of om een promotie of nieuw product in de kijker te zetten. En waarom publiceert u geen blogartikels die gelinkt zijn aan uw product of dienst op uw website ?
2. Sociale media
Maak een pagina aan op het grootste sociale netwerk. Het is een aanvullend platform waar consumenten inlichtingen over uw bedrijf kunnen terugvinden. En met zo’n 6,5 miljoen gebruikers van Facebook in België alleen al, kunt u dus heel wat (potentiële) klanten aantrekken. Het grootste voordeel is dat u op basis van allerlei criteria uw ideale doelgroep kunt samenstellen en dus zeer gericht Facebookadvertenties kunt tonen. Vergeet ook niet uw Facebookpagina aan uw website te linken en omgekeerd. Zo lokt u meer bezoekers naar uw website en vergroot u uw bereik.
3. Google
Na het grootste sociale netwerk ter wereld, tijd voor de grootste zoekmachine. 98% van de zoekopdrachten gebeurt via Google. Een vermelding in de zoekresultaten is dus van essentieel belang om uw online aanwezigheid te boosten en zo nieuwe klanten te bereiken. Met enkele muisklikken voegt u uw bedrijf gratis toe via Google My Business.
4. Bedrijfsgidsen
Online bedrijfsgidsen zijn een belangrijk platform om als bedrijf op aanwezig te zijn. Heel wat potentiële klanten vinden via deze gidsen de weg naar uw bedrijf. Denk aan online platformen zoals Yelp, 1207.be of goudengids.be. U kunt uw bedrijf daar gratis aan toevoegen.
5. Mobiele toegankelijkheid
Gebruikers bezoeken een website voornamelijk met hun smartphone of tablet. Als uw website niet goed werkt op mobiele toestellen, kunt u klanten verliezen. 61 % van de gebruikers verlaat namelijk onmiddellijk een website die niet goed werkt op mobiele toestellen. Bied ook functies aan zoals ‘click to call’ (een knop waarmee de klant rechtstreeks naar u kan telefoneren) of een geïntegreerde kaart van Google Maps, zodat uw klanten uw zaak zien op een kaart of de route naar uw zaak kunnen raadplegen.