Een goede marketing analyse? Zo pak je dat aan.
Wat is een marketinganalyse?
Misschien voelen zich zo wel minder klanten aangesproken, maar ze zullen wel sneller overtuigd kunnen worden. Mik op niches en scoor. Zo kan je veel gerichter gaan communiceren naar de ‘juiste’ doelgroep. Je potentiële klanten zullen zich sneller herkennen in de problematiek die je schetst, waardoor het rendement van de marketinginspanning aanzienlijk stijgt.
Het kan ook de moeite lonen om voor je onderneming een niche te creëren. Zo moet je met minder concurrenten afrekenen en kan je gerichter te werk gaan. Een niche bereiken vraagt vaak minder middelen dan een bredere communicatie. Bovendien is het heel wat makkelijker om in een niche een onderscheidende speler te worden met kennis van zaken en een gewaardeerde expertise.
Hoe starten met een marketinganalyse?
Ben je al bezig met je onderneming, dan is de snelste manier om je doelgroep helder te krijgen, je huidige klantenbestand te analyseren en in te delen. Zo kom je erachter in welke sectoren en bij welk type bedrijven je scoort. Als je achterhaalt waarom ze bij jou kopen, dan kan je je makkelijk op soortgelijke bedrijven richten.
Nog starten? Neem een kijkje bij concurrenten. Hoe communiceren ze, wie willen ze bereiken en hoe onderscheiden ze zich? Vervolgens is het de vraag of je ze op hun eigen terrein kunt verslaan of je misschien richt op een (andere) niche om het verschil te maken.
Zorg er bij het definiëren van een doelgroep wel altijd voor dat:
- De doelgroep groot genoeg is om aan te verkopen en rendement te boeken
- Ze vlot bereikbaar zijn
- Ze echt voordeel halen uit het gebruik van je product of dienst
Terug naar overzicht