Home » Nieuws » 7 tips om je corporate branding te optimaliseren
03.02.2023
Leestijd: 3 min

7 tips om je corporate branding te optimaliseren

Corporate branding, wat betekent dat nu precies voor jouw bedrijf? En waarom biedt het zoveel voordelen? Wij zetten je alvast op weg met enkele nuttige tips en tricks.

Wat bedoelen we met corporate branding?

Corporate branding gaat veel verder dan het ontwikkelen van een huisstijl. Het is de volledige ervaring die je klant beleeft wanneer hij met jou in zee gaat. Van een herkenbaar logo tot de manier waarop jullie de telefoon opnemen, elk contactmoment met de klant laat een bepaalde indruk na. Pas wanneer al die momenten dezelfde indruk overbrengen spreken we van een consistente corporate branding.

Eerst denken, dan pas doen. Marketinggoeroe Simon Senek zei het al eerder ‘let’s start with the why’. Voor je start met het plannen van je corporate branding, loont het de moeite om goed na te denken. Waarom doe je wat je vandaag doet? Wie is je doelgroep? Wat is je strategie? Wat is je visie voor bedrijf en welke waarden wil je uitdragen? Het antwoord op deze vragen zet je al een heel eind op weg bij het ontwikkelen van een doeltreffende branding strategie.

7 aandachtspunten bij het ontwikkelen van je corporate branding

Corporate branding levert tal van voordelen op, lees je even met ons mee?

1. Wek het vertrouwen van de klant

Klanten kopen liefst producten die ze vertrouwen. Als bedrijf komt het er dus op aan om het vertrouwen van de klant te winnen en die zo nog beter aan jouw bedrijf of merk te binden. Een sterke huisstijl die je overal doortrekt en eenvoudig te herkennen is, is de eerst stap.

2. Onderscheid je van de massa

Dankzij het internet doen we zaken over heel de wereld. We bestellen een handtas in het Verre Oosten en regelen onze volgende citytrip online via een al dan niet buitenlandse touroperator. Meer dan ooit komt het er op aan om je met je bedrijf te onderscheiden van de anderen. Dit kan onder meer door een eenvoudig te herkennen logo, maar denk ook eens aan naam bescherming. Of bied jij net dat tikkeltje meer service dan een concullega? Zorg er dan voor dat dit overal in je marketingplan naar voren komt.

3. Consistentie is de boodschap

Merkervaring vertelt je doelgroep alles over het soort bedrijf dat je bent. Zorg er dus ook voor dat dit verhaal klopt. Gaan jullie voor een no-nonsense aanpak? Let er dan op dat dit ook zo door de klant ervaren wordt door bijvoorbeeld een aangepaste telefoonbegroeting. Kortom, weet waarvoor je staat en draag dit via alle kanalen ook uit.

4. Werf gemakkelijker de juiste medewerkers aan via employer branding

Bedrijven die er in slagen een duidelijk beeld te scheppen van hun identiteit werven doorgaans eenvoudiger medewerkers aan. Logisch, want als sollicitant vorm je je eerste indruk al bij het lezen van de vacature. Zorg je ervoor dat de persoonlijkheid van je bedrijf duidelijk wordt in je vacaturetekst, dan trek je waarschijnlijk ook enkel sollicitanten aan die zich hiermee kunnen vereenzelvigen. Win-win voor beide partijen dus!

5. Zet je product nog meer in de kijker

Een sterk merk verkoopt beter. Klanten vertellen immers maar wat graag over hun fantastische ervaring met merk X of Y. Zorg er dus voor dat jouw merk een blijvende indruk nalaat. Ook hier kan corporate brandingeen rol spelen. Wist je trouwens dat we over wetenschappelijke tests beschikken die jouw merk kunnen testen?

6. Jouw klanten weten exact wat ze mogen verwachten

Wat verwacht je als bedrijf van jouw ideale doelgroep? En hoe duidelijk communiceer je die verwachting doorheen al jouw kanalen? Corporate branding zorgt ervoor dat je duidelijk en consistent je boodschap brengt naar de correcte doelgroep. Dit wekt vertrouwen bij de klant en zoals je al eerder kon lezen bevordert vertrouwen je verkoopcijfer.

7. Zorg voor de ultieme customer experience

Wanneer je een doordachte branding strategie volgt zal je er na verloop van tijd in slagen om klanten ook persoonlijk te raken. Sponsor je een goed doel? Zet het in de kijker via je social mediakanalen of website. Een uitstekend voorbeeld van emotionele verbinding naar de klant is de marketing van vzw Last Post Assiociation in Ieper. Zij slagen er in om de emotionele ervaring van soldaten uit WO I over te brengen in al hun marketing dragers.

Meer weten over branding?

Op onze pagina 'Branding' ontdek je wat de brand designers van Hummingbirds voor jou kunnen betekenen.