Een doordachte merkstrategie is van onschatbare waarde voor bedrijven in een competitieve zakelijke omgeving.
Het vormt de kern van je merkpositionering (wat voor boodschap en beeld wil je met je merk overbrengen op je doelgroep m.a.w. de strategische keuzes van een onderscheidende positie in de markt volgens de marketingmix (5P’s) en je identiteit (huisstijl, logo en manier van communiceren).
Consistentie is essentieel voor merkherkenning. Een merkstrategie zorgt voor uniformiteit in communicatie, visuele elementen en gedrag, wat bijdraagt aan een samenhangende merkervaring.
Een consistente merkervaring bouwt vertrouwen op bij consumenten. Dat vertrouwen leidt tot merkloyaliteit, wat essentieel is in het behouden van klanten en het aantrekken van nieuwe.
Door je te richten op een specifieke doelgroep met je merkstrategie vergroot je de relevantie en aantrekkingskracht van je merk voor de mensen die het meest waarschijnlijk klant zullen worden.
Een doordachte merkstrategie ondersteunt je toekomstige marketinginspanningen. Je weet namelijk welke boodschap je moet communiceren, via welke kanalen en voor welke doelgroepen.