Home » Nieuws » Inbound marketing: hoe een nobele onbekende jouw klant wordt
17.05.2024
Leestijd: 3 min

Inbound marketing: hoe een nobele onbekende jouw klant wordt

Geen fan van opdringerige reclameboodschappen, die massaal worden weggeklikt? Dan is inbound marketing vast iets voor jou. Met deze marketingtechniek laat je de potentiële klanten namelijk tot bij jou komen. Je bouwt een waardevolle band op, waaruit een aankoop ontstaat.

Zo kwam jij al in contact met inbound marketing

Denk even terug aan jouw laatste grootste aankoop. Een trampoline voor de kinderen? Een nieuwe wasmachine? Of misschien wel een nieuwe auto? Nieuwe schermen voor op kantoor? Wat jouw grote aankoop ook was, de kans is groot dat je bepaalde stappen ondernam.

Eerst en vooral was er een probleem of gebrek waarvoor je een oplossing zocht, wellicht gevolgd door wat (online) opzoekingswerk. Met die kennis ben je uiteindelijk overgegaan tot je aankoop. Wel, dat is nu net een typisch voorbeeld van inbound marketing.

Wat is inbound marketing nu precies?

Kort samengevat, draait inbound marketing om het aanbieden van de juiste informatie op exact het juiste moment. Als verkoper trek je met jouw product dus niet naar de potentiële kopers, maar je laat hen naar jou toe komen. Op die manier doorlopen ze de zogenaamde buyer’s journey. Kan je nog volgen?

Voor een correcte aanpak van inbound marketing combineer je best meerdere beproefde marketingtechnieken, zoals bijvoorbeeld SEO en content marketing. Met de juiste SEO-keywords ga je voor een ruim bereik, terwijl je met je content inspeelt op de zoekintentie van de potentiële klant. Zo zal hij in het begin van zijn zoektocht puur op zoek gaan naar de beste trampoline, wasmachine of fiets. Of misschien wel de meest budgetvriendelijke, de meest ecologische, die met het hoogste rijbereik … Om deze mensen te lokken, ga je dus informeren. Pas later tijdens hun buyer’s journey komt een eventuele aankoop in beeld.

De vier stappen van inbound marketing

Attract

Om jouw doelgroep optimaal te bereiken, stel je een buyer persona op. Op die manier leef je je optimaal in en leer je de wensen en noden kennen. Daarna volgt een zoekwoordenonderzoek om te zien welke keywords vaak gezocht worden via Google en social media. Eenmaal dit voorbereidend werk erop zit, kan je aan de slag met blogs, websitepagina’s, video’s, social posts … De intentie? Mensen die jou nog niet kennen aanspreken, zodat ze jou bezoeken en volgen.

Convert

Eenmaal je erin geslaagd bent om extra bezoekers aan te trekken, is het tijd om er echt waardevolle leads van te maken. Converteren, om het met een marketingterm te zeggen. Dat doe je door aantrekkelijke call-to-actions op je website te voorzien. Zo kan je bijvoorbeeld waardevolle info met hen delen, in ruil voor contactgegevens. Dat kan een whitepaper zijn met exclusieve info of een exclusief interview over het onderwerp, waarmee je een oplossing biedt voor hun vraag. In ruil voor deze downloads krijg je dan de voor- en familienaam met een e-mailadres.

Close

De leads zijn er nu wel, maar daarom kopen ze natuurlijk nog niet bij jou. De stap van lead naar klant is dan ook niet zo eenvoudig. In een ideaal scenario zet je een reeks e-mails – ook wel ‘workflows’ genaamd – klaar. Uiteraard steeds met betrekking tot het onderwerp van de download en hetgeen jouw potentiële klant aan het opzoeken was. Door de leads op deze manier ‘warm’ te houden, geef je de perfecte voorzet voor je collega’s van de sales.

Delight

Een geslaagde verkoop is uiteraard fantastisch nieuws, maar toch stopt inbound marketing daar nog niet. Het is belangrijk dat je klanten zich belangrijk blijven voelen én het gevoel hebben dat ze de juiste beslissing hebben genomen. Een klant houden is dan ook vaak eenvoudiger dan een nieuwe aantrekken. Via mailings of social posts blijf je deze groep dan ook interessante informatie aanbieden, zodat ze echte fans of promotors van je merk worden. Als zij uiteindelijk zelf reclame gaan maken bij hun contacten, dan is je inbound marketing pas echt honderd procent compleet.

Drie belangrijke pijlers bij een inbound marketingstrategie

Content

Tijdens stappen 1 en 2 is het belang van sterke inhoud cruciaal. Het is met deze inhoud dat je de potentiële klanten aantrekt, maar ook overtuigt om hun gegevens met je te delen. Net daarom vormen content marketing en SEO, twee marketingtechnieken waarbij de inhoud centraal staat, de basis voor je inbound marketing.

CTA’s, landingspagina’s en formulieren

Een call-to-action – zoals de naam al weggeeft – een button of stukje tekst waarin je de lezer oproept tot actie. ‘Download je e-book’ of ‘Inschrijven voor webinar’ zijn hier twee voorbeelden van. Eenmaal deze CTA aangeklikt wordt, komt de bezoeker op een landingspagina. Deze pagina omvat wat meer informatie over hetgeen je in de aanbieding hebt, met daarbij ook een duidelijk formulier. Het is dit formulier dat je uiteindelijk de nodige contactgegevens oplevert, dus zorg zeker dat mensen dit gemakkelijk terugvinden.

Marketing automation

De finale stap om jouw lead tot een aankoop te laten overgaan, die verkrijg je via marketing automation. Zo kan je reeksen met e-mails vooraf klaarzetten en automatisch laten versturen naar je leads. Ook is het via lead scoring mogelijk om zelf te bepalen welke leads het meest kwalitatief zijn en dus het meest kans bieden op een verkoopsucces. Na deze stap is de potentiële klant helemaal klaar om gecontacteerd te worden door jouw salesteam.

Ook inzetten op inbound marketing?

Laat je begeleiden door de experts van Hummingbirds om extra klanten aan te trekken voor je zaak.