Home » Nieuws » Hoe een rebranding je bedrijf boost
10.02.2023
Leestijd: 2 min

Hoe een rebranding je bedrijf boost

De wereld is steeds in beweging: trends veranderen, innovaties zorgen voor een revolutie, de markt evolueert, enzoverder. Bedrijven en merken kunnen bijbenen of achterblijven. Af en toe dienen organisaties opgepoetst te worden om glanzend, actueel en aantrekkelijk te blijven. Met andere woorden: van tijd tot tijd is een rebranding aangewezen.

Alleen zo behoud je een geïnteresseerd doelpubliek én krijg je nieuwe inzichten die de toekomst van jouw bedrijf kunnen tegemoetkomen. Een rebrand valt te vergelijken met een shotje Red Bull: beide hebben een snel en effectief resultaat.  In de meeste gevallen zorgt rebranding voor een plotse toename aan publiciteit en stimuleert het de groei, waardoor je publiek het gevoel krijgt dat jouw onderneming nieuwe zaken te vertellen heeft.

Zeg nu zelf, je wil toch absoluut niet dat jouw merk achterop raakt en potentiële klanten verliest door een oubollig logo of verouderde huisstijl? Méér nog: een rebranding hoeft niet eens een geheel nieuwe set van merkelementen te omvatten. Het kan een eenvoudige verandering zijn in de lay-out van de website, visitekaartjes of het logo – wat je ook maar als meest effectief ziet om je bedrijf een boost te geven.

De kans om van nul te beginnen

Een voor de hand liggend voordeel van een rebranding is dat het een bedrijf in staat stelt de ‘reset-knop’ in te drukken. Zo geeft rebranding jou bijvoorbeeld de macht om het gesprek over je doelen, waarden en toekomst te controleren. Let wel: het wist niet uit wat er in het verleden is gebeurd, maar geeft je de kans om dingen recht te zetten die eerder fout zijn gegaan.

Connecties met een nieuw publiek

Het updaten van jouw onderneming aan de hand van een opgefriste look is een kans om nieuwe klanten te bereiken. Een rebranding zorgt voor een hernieuwde stimulans die nodig is om nieuwe groei in de markt te creëren. Bovendien tonen de combinatie van een bedrijfslogo en merkkleuren de uniekheid van jouw organisatie aan.

Opvallen in de markt

De uitstraling van jouw organisatie kan het eye-catching element vormen dat jouw product of dienst onderscheidt van andere op de markt. Het is een indicatie van hoe waardevol of onschatbaar jouw aanbod is in vergelijking met dat van concurrenten. Méér zelfs: bewust blijven van hoe jouw producten/ diensten zich verhouden tot anderen in de markt is een essentieel onderdeel van elke merkstrategie. Valt je merk niet op, dan kan het over het hoofd worden gezien en dat leidt ertoe dat het publiek niet voor jouw goederen en diensten opteert.

Wanneer is een rebranding het meest effectief?

  • In het begin van het jaar. Iedereen heeft dan net de feestdagen achter de rug en is helemaal klaar om iets nieuws te ervaren. ‘New Year, New You’, geldt ook voor organisaties en merken.
  • Wanneer je op het punt staat een nieuw product of dienst te lanceren. Je wil er namelijk zeker van zijn dat elk onderdeel van je merk samenhangend is en aansluit bij je uitstraling.
  • Op het moment dat jouw reputatie en publieke perceptie een kleine deuk hebben gekregen. Rebranding is een manier om negatieve percepties om te draaien en nieuwe bedrijfsfilosofieën, overtuigingen én doelen te laten zien.
  • Wanneer je een nieuwe markt betreedt. Een rebrand kan helpen om je onderneming aan te passen aan de behoeftes, waarden en verlangens van het nieuwe, potentiële cliënteel dat je probeert te bereiken.
  • Wanneer verouderde visuals of teksten dringend gemoderniseerd moeten worden. Het is een deel van het leven van elk bedrijf, zelfs degenen die het heel goed doen.

Interesse in een rebranding of krijg je graag meer info?

Neem gerust vrijblijvend contact op en we vertellen je graag hoe we met jouw merk aan de slag kunnen gaan.

Maak een afspraak

Interesse om jouw onderneming (digitaal) op de kaart te zetten?
Wees welkom bij Hummingbirds!

Solliciteer nu!

Gewenste terwerkstelling

Solliciteer nu!

Hoe een rebranding je bedrijf boost
Voorwaarden*

    Let's grow together