Alleen zo behoud je een geïnteresseerd doelpubliek én krijg je nieuwe inzichten die de toekomst van jouw bedrijf kunnen tegemoetkomen. Een rebrand valt te vergelijken met een shotje Red Bull: beide hebben een snel en effectief resultaat. In de meeste gevallen zorgt rebranding voor een plotse toename aan publiciteit en stimuleert het de groei, waardoor je publiek het gevoel krijgt dat jouw onderneming nieuwe zaken te vertellen heeft.
Zeg nu zelf, je wil toch absoluut niet dat jouw merk achterop raakt en potentiële klanten verliest door een oubollig logo of verouderde huisstijl? Méér nog: een rebranding hoeft niet eens een geheel nieuwe set van merkelementen te omvatten. Het kan een eenvoudige verandering zijn in de lay-out van de website, visitekaartjes of het logo – wat je ook maar als meest effectief ziet om je bedrijf een boost te geven.
Een voor de hand liggend voordeel van een rebranding is dat het een bedrijf in staat stelt de ‘reset-knop’ in te drukken. Zo geeft rebranding jou bijvoorbeeld de macht om het gesprek over je doelen, waarden en toekomst te controleren. Let wel: het wist niet uit wat er in het verleden is gebeurd, maar geeft je de kans om dingen recht te zetten die eerder fout zijn gegaan.
Het updaten van jouw onderneming aan de hand van een opgefriste look is een kans om nieuwe klanten te bereiken. Een rebranding zorgt voor een hernieuwde stimulans die nodig is om nieuwe groei in de markt te creëren. Bovendien tonen de combinatie van een bedrijfslogo en merkkleuren de uniekheid van jouw organisatie aan.
De uitstraling van jouw organisatie kan het eye-catching element vormen dat jouw product of dienst onderscheidt van andere op de markt. Het is een indicatie van hoe waardevol of onschatbaar jouw aanbod is in vergelijking met dat van concurrenten. Méér zelfs: bewust blijven van hoe jouw producten/ diensten zich verhouden tot anderen in de markt is een essentieel onderdeel van elke merkstrategie. Valt je merk niet op, dan kan het over het hoofd worden gezien en dat leidt ertoe dat het publiek niet voor jouw goederen en diensten opteert.