Het resultaat? Een belangrijk puzzelstuk in de weg naar een functionele website op maat van het doelpubliek.
Met de ervaring en kennis van meer dan 7.500 woningen in houtskeletbouw vormt Sibomat uit Zulte een betrouwbare partner voor de bouw van je woning. Om te bewijzen dat dit geen loze woorden zijn, hecht de firma groot belang aan een toepasselijke grafische vormgeving én toegankelijke uitstraling. Twee aspecten die overigens toe waren aan een update, dus schakelde het bouwbedrijf de hulp van Hummingbirds in.
“We hadden in het verleden reeds een vruchtbare samenwerking met Hummingbirds – toen nog onder de naam Easybranding – en waren er dan ook van overtuigd dat zij de weg naar een vernieuwde website zouden vergemakkelijken. En hoe! De UX workshop hielp ons meteen de gewenste functionaliteiten bepalen en gaf ons bovendien inzicht in de wensen en verlangens van onze websitebezoekers en klanten”, aldus sales- en marketingassistente Sarah Gevaert.
Voor Sibomat was niet louter de grafische update van belang. Ook het team achter het project speelde een rol. Men verwachtte net dat tikkeltje meer, namelijk: een partner die in staat was zich in te leven in de bedrijfscultuur van Sibomat én een correct beeld zou hebben van het (gewenste) doelpubliek. “De eerste call met Hummingbirds gaf ons meteen een heleboel vertrouwen voor het verdere verloop van de UX workshop. De dames waren perfect op de hoogte van onze activiteiten en doelgroep én wisten dit perfect te vertalen in hun opdracht, iets wat volgens mij essentieel is bij het ontwerp van een nieuwe site. Bovendien werden ons de mogelijke pijnpunten meegedeeld, waardoor we op een efficiënte manier konden bepalen welke aspecten belangrijk waren voor de nieuwe website”, vertelt Gevaert.
In tegenstelling tot een ellenlang rapport met alle conclusies, bezorgde Hummingbirds ons een grafisch ontwerp dat alle bevindingen omvatte.
Een UX workshop valt te omschrijven als het proces waarbij de focus ligt op de gebruikerservaring van de bezoeker. We laten potentiële website bezoekers een vooraf bepaald scenario uitvoeren, toegepast op de websites van concurrenten. We leren begrijpen welke aspecten van de website zinvol en aangenaam zijn en of deze de verwachtingen van de gebruikers goed invullen. De outcome? Waardevolle conclusies over de opbouw van de website die ‘user tested’ zijn.
Is het volledige proces doorlopen, dan wordt een mock-up van de website gecreëerd. Dat laatste vormde volgens Sarah Gevaert een enorme meerwaarde voor Sibomat: “In tegenstelling tot een ellenlang rapport met alle conclusies van de workshop, bezorgde Easybranding ons een grafisch ontwerp dat alle bevindingen omvatte. Ze hebben de oefeningen met andere woorden geïnterpreteerd als een wireframe én alle informatie vertaald in een handige mock-up. Dat was écht een pluspunt voor ons.”
De moeilijk-op-te-lossen puzzel, oftewel grafische update, werd volgens Sarah Gevaert al snel kinderspel met de hulp van Hummingbirds. “De info en mock-up die we van het team verkregen, hebben we gebruikt om een duidelijke wish list te formuleren waaraan de ontwikkeling moest voldoen. Daarbovenop vormde het priority sheet dat we samen opstelden dé rode draad. Zo konden we heel duidelijke wensen, verlangens en opmerkingen met de ontwerpers meedelen. Dus: de creatie van een functionele website die perfect bij ons doelpubliek aansluit, was plots geen penibele opgave meer.”
Droom jij ook van een UX webdesign op maat? Bij Hummingbirds pakken we niet alleen websites maar élk digitaal project aan met een UX-insteek. Kom eens luisteren wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen.