Wat zijn featured snippets?
Een featured snippet is een item dat je helemaal bovenaan vindt bij de zoekresultaten in Google en waarin een concreet antwoord wordt gegeven op de vraag die je stelde. Dit antwoord wordt dus weergegeven boven alle andere organische zoekresultaten.
Door de prominente plaats in de zoekresultaten en de mogelijkheid om door te klikken naar je website, zijn featured snippets felbegeerd. Ook de paginatitel en url van op je website zijn overigens meteen zichtbaar. Evident is het echter niet om in zo’n featured snippet, ook wel Google Answer Box genoemd, terecht te komen. Google kijkt niet alleen naar de relevantie van de inhoud, maar ook een onberispelijke spelling en correcte opbouw is van belang. Zo heb je bijvoorbeeld meer kans op succes als de vraag in een tussentitel staat en is de wenselijke lengte van je antwoord niet onbeperkt. Het is dan ook aangewezen om samen te werken met een expert als je in aanmerking wil komen voor de featured snippets van Google.
Wat zijn de voordelen van featured snippets?
- Prominente plaats bovenaan bij de zoekresultaten.
- Hogere Click Through Rate (CTR) of doorklikratio dan andere resultaten.
- Op de smartphone is bijna het volledige scherm gevuld met je antwoord.
- Toekomstgericht, want erg handig bij vragen via spraakberichten.
- Uitstekende service voor potentiële klanten met vragen.
- Gratis manier om potentiële klanten te bereiken.
Wist je overigens dat ook lijstjes en tabellen met relevante antwoorden op vragen als featured snippets kunnen weergegeven worden? Bovenstaande komt dus zomaar in aanmerking om hoog te scoren in Google als ondernemers zoeken naar ‘waarom zijn featured snippets belangrijk?’.
Gloednieuw zijn de featured snippets overigens niet. Ze maakten zelfs al in 2015 hun intrede, maar toch wordt deze toepassing steeds belangrijker voor je SEO (Search Engine Optimization). Steeds meer mensen zoeken namelijk via een mobiel toestel naar de antwoorden op hun vragen. Featured snippets nemen op een desktop misschien al aardig wat ruimte in, op je gsm zal bijna het volledige scherm gevuld zijn. Nóg beter dan een eerste plaats bij de organische zoekresultaten dus en bovendien tonen testresultaten aan dat de doorklikratio ook gunstiger is. Het antwoord dat potentiële klanten te zien krijgen, is dan ook eerder kort. Als je antwoord in de featured snippet veelbelovend is, lijkt het dan ook logisch dat ze naar je website doorklikken voor meer informatie.
Bovendien anticipeer je met deze aanpak optimaal op het toenemende belang van gesproken zoekopdrachten. Onderzoeken tonen aan dat steeds meer zoekopdrachten via spraakberichten worden ingegeven, zeker bij jonge mensen. Anticiperen op het belang van deze gesproken zoekopdrachten, onder meer met featured snippets, is dan ook een investering in de toekomst.
Hoe maakt mijn bedrijf gebruik van featured snippets?
Als je bedrijf correcte en relevante antwoorden biedt op concrete vragen van bezoekers, kom je in aanmerking voor de featured snippets. Google zou dan voor je website kunnen kiezen om bovenaan te verschijnen bij de zoekresultaten en bezoekers kunnen doorklikken naar je website als ze nog meer informatie willen.
Hoewel de voordelen van featured snippets onmiskenbaar zijn, willen we het enthousiasme toch een klein beetje temperen. Het kan namelijk nooit met zekerheid gesteld worden dat je bedrijf zal gekozen worden bij de featured snippets. De kansen kunnen uiteraard wel geoptimaliseerd worden, maar het algoritme van Google blijft doorslaggevend. Niemand kan positie 0 garanderen.
Bovendien blijft het ook belangrijk om in te zetten op andere SEO-tools om je organisch zoekverkeer te boosten. Websites die erg laag scoren bij de zoekresultaten, zullen door Google als onvoldoende relevant worden beschouwd. En bijgevolg zullen deze websites ook niet in aanmerking komen voor de featured snippets. Het vervangt dus de andere SEO-strategieën niet, maar kan wel een mooie aanvulling zijn.